HTML

Cerebra

A Cerebra egy halmozottan sérült, agyi bénulással (cerebral palsy) diagnosztizált gyerkőc életét mutatja be, akinek a szülője úgy döntött, hogy Angliában próbálják meg kiaknázni a kisfiúban rejlő lehetőségeket.

Egy halmozottan sérült gyerkőc élete Angliában

2012.04.30. 13:38 mereibinet

Fogászat

Címkék: orvos iskola fogorvos sérült gyerek

A fogászat mindig nagyon is fontos és kényes része a spéci gyerkőcök életének. Nagyon sok gyerkőc (egészséges is és sérült is) fél a fogorvostól, ezért szorongva megy a rendelőbe. Spéci gyerekeknél ez még fokozottabb. Zsombornál megfigyelhető, hogy szinte sosincs csukva a szája. Mindig mosolyog, vagy elbambul, vagy csak spontán nyitva felejti. Két esetben azonban teljességgel lehetetlenség rávenni, hogy kinyissa a száját. 1. orvosnál, hogy megvizsgálják a torkát 2. fogorvosnál. Orvosnál ugye többször voltunk, mert nem nagyon beteges Zsombor, de ha igen, akkor szinte biztos, hogy fáj a torka. Fogorvosnál eddig egyszer voltunk: még évekkel ezelőtt olyan szerencsétlenül esett el otthon gyerkőcöm, hogy a felső fogsora csapódott a fotel karfájának. Szép kis Ikeás fotel, fa karfával - naná! Akkor még tejfogai voltak, de azok a becsapódáskor megsérültek. Az egyik kettényílt, a másik beljebb csúszott az ínyében. No, irány a fogászat! Gondoltam én kis naív. Előtte telefon, elmesélem Zsombor állapotát, és hogy mi a gond a fogaival. Időpontot kértem, de nem kaptam, mert ők nincsenek berendezkedve "ilyen esetekre". Így irány a maszek fogorvos. Őt is felhívtam, engem már ismert, de gyerkőcöt még nem. Másnapra kaptunk időpontot. Sokat nem bíbelődött az orvos a problémával, mivel a ketté tört tejfogat nem lehetett/volt érdemes megmenteni, így azt ki kellett húzni. Gyengébb idegzetűek most hagyják abba az olvasást!!! Az egész úgy zajlott, hogy Zsomborom ínyét - amennyire lehetett - befújták lidocain sprével, engem bebugyoláltak, beültettek a székbe, Zsombort pedig az ölembe ültették. Áthívtak még egy asszisztenst, aki nem az orvosnak segített, hanem gyerkőcömet próbálta ő is, meg én is lefogni, aztán még egy valaki jött, aki Zsombor fejét fogta le. Az orvos többször megkérdezte, hogy bírom-e, nem vagyok-e rosszul? Nem voltam rosszul, de nem sok híja volt. Belegondoltam, hogy az én kisfiamnak egy pici lidocain sprézés után kihúzzák a fogát, plussz még én is berosáltam, amikor három felnőtt közelített - 2 lefogni, 1 fogat húzni. Zsombor szegényem ezerrel ordított, rúgkapált, és küzdött, hogy kiszabaduljon. Én az egészből csak arra emlékszem, hogy rengeteg vér volt, és nagyon hangos sírás-visítás. Nem kívánom senkinek ezt az élményt...

Ennyi az magyarországi fogorvosi élmény. Nagyon rendesek voltak, de egyszerűen nincsenek berendezkedve még a maszek orvosok sem a spéci betegekre. Az államiról meg nem is tudok nyilatkozni, mivel ott nem fogadtak minket... Kicsit sem diszkriminatív a cucc.

Iskola fogászat spéci gyerekeknek? Ki hallot már ilyet Magyarországon? Én nem, de az nem jelenti azt, hogy nincs. Itt Angliában sem foglalkoztam igazán a kérdéssel - bevallom, nem vagyok az a félévente fogorvoshoz járó, rendszeresen a fogait ellenőriztető valaki - , de itt nem hagyták, hogy elmenjek a kérdés mellett. Jött a levél az iskolából, hogy bár tudják, hogy sok család már választott a gyereknek fogorvost, és viszik is hozzá rendszeresen, de szeretnék megragadni az alkalmat, hogy tájékoztassanak, a mobil speciális gyerekfogorvos rendelő áprilisban 2 napot a közeli parkolóban lesz, és megvizsgálja a gyerekek fogazatát. Mellékeltek egy négyoldalas nyomtatványt, amit ki lehetett tölteni annak, aki igényelte a spéci fogászatot. Ebben rákérdeztek arra, hogy pl:fogászat.jpg

  • milyen típusú spéci gyerek a gyerek?
  • ez milyen megnyilvánulásokkal jár?
  • van-e a gyereknek allergiája (gyógyszer, étel)?
  • volt-e már altatva, mikor, hogyan, és volt-e valami komplikáció?
  • kapott-e vérátömlesztést valaha a gyerek? ha igen, mik voltak a körülmények?

És még sorolhatnám 4 oldalon keresztül. Később coffee morningon is szóba került a fogászat témája. Itt megtudtam, hogy itt külön szakosodni lehet a fogorvosi szakmán belül a spéci emberkék ellátására. Így akik jönnek, nemcsak nagyon tapasztalt fogorvosok, hanem spéci végzettségük is van a spéci gyerekekhez. És mivel egy-egy kisebb  körzetben nincs olyan sok sérült gyerek/felnőtt, hogy megérné egy fix fogászat fenntartása, ezért úgy oldják meg, hogy mozgó busz-fogászatot tart fenn az állam.

Mivel ez "iskola fogászat" volt, ezért nem láttam magát a vizsgálatot, de kaptam róla egy papírt, amiben leírták, hogy csak ellenőrizték Zsombor fogait. Ez, bár nehézségekbe ütközött, de sikeres volt. Úgy látták, hogy további beavatkozásra most nincs szükség. Üdvözöltek, és kész.

Miért nem lehet ezt otthon is megcsinálni? Kellene kb. 4-5 busz az egész ország területére, néhány külföldi továbbképzés, és kész... Mivel nincs túl sok spéci iskola Magyarországon, lehet, hogy még ennyi is sok lenne a félévente esedékes ellenőrzéshez.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://cerebra.blog.hu/api/trackback/id/tr854480615

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása